TOUR DE FRANCE 2022

OBS! SPELA UPP BILDSPELET PÅ YOUTUBE FÖR ATT FÅ BÄTTRE KVALITET PÅ BILDERNA.

Länk

Inbjudan
Till inbjudan

GCV FIX ON TOUR…
…DE FRANCE

Fredag 1 — lördag 2 juli 2022

___________________________________________

Skrivet av Peter Folkeson, den 2:e oktober 2022

Ja, då blev det äntligen tid att åka till Tour de France i Danmark (upplaga nr 109), som planerats i nästan 3 år av oss. Detta ”spektakel” vars budget för 3 etapper i Danmark var på ca 167 miljoner SEK, direktsändning i 190 länders TV. 22 lag med totalt 176 cyklister gjorde upp i år. 2021 deltog hela 11 danska cyklister.

Vi samlades vid 11-tiden på Tågaborg vid Pilvångsparken och boardade Resteamets buss, sedan åkte vi ner för Bergaliden för att hämta upp några till i centrum vid f d Strandqvists hörna. Planenligt kom vi med Forsea-färjan  vid 12.00 och ombord fanns många Fixare som reste själva (Fix tackade ju  som bekant nej till att åka med oss).

På vägen till Köpenhamn erhöll alla varsin burk Carlsberg Pilsner med Tour de France logga tryckt på! Det serverades också allehanda dryck & snacks i bussen. Vi anlände till Forum (gamla 6 dageslöbets arena) i Köpenhamn helt enligt programmet kl. 13.15 och undertecknad fixade med Forums personal så att bussen fick parkera i anslutning till Forum. Här splittrades gruppen i mindre grupper som drog åt olika håll.

Undertecknad med fru Kerstin hade bestämt oss för att ta oss runt på banan med hjälp av Metron, vilket vi gjorde tillsammans med några till. Till att börja med tog vi oss till Marmorkirken för att äta lunch på Toldbod Bodega (som GCV besökt förut).  Snett över gatan hade en klädbutik slagit upp några partytält och dess personal var klädda i gula kostymer (vad annars!). Här delades bl a ut gula solglasögon med gula glas, såldes hamburgare och även rejäla whiskey-groggar stora och starka med ingefära. Vi vandrade vidare och undertecknad kom i samtal med en bils passagerare som stannade till rött ljus i en korsning, mannen talade om för mig att jag skulle dricka varannan vatten! När det blev grönt körde bilen och då upptäckte jag att det var Politiets insatsledare jag pratat med!

Nu tog vi Metron vidare till Trianglen, här var det ”knögafullt” med folk och man kunde se cyklisterna på två håll. Vi vandrade mot Parkens fotbollstadion och Faelledparkens FanZone. Vi passerade danskar som dragit med träpallar för att komma upp lite högre och då se bättre. Givetvis hade man rejält med öl med sig också, vad annars i detta land! Väl framme i Faelledparken kom regnet och vi uppsökte ett tält i närheten av parkens storbilds-TV där det blev vätskepaus. Vi promenerade sedan tillbaks till Trianglen längs banan. Nu tog vi Metron till Kongens Nytorv, där det också fanns en FanZone som vi besökte, här var det faktiskt säkerhetskontroll a la flyg. Här delades det ut give aways prylar till höger & vänster, vissa ätbara. Man kunde även åka upp i en byggplatå-hiss för att kunna se cyklisterna lite uppifrån. Här var givetvis mycket folk precis som överallt annars.

Senare tog vi Metron mot Rådhuspladsen och därefter steg vi av på Köbenhavn H, där besökte vi Jernbanecaféen (alltid öppet 07-02) för att inmundiga Irish coffee. Sedan visade det sig att klockan närmade sig återsamling vid Forum runt 19,30, så det blev en promenad dit förbi startplatsen som nu låg öde.

När alla var på plats körde bussen, med Jonas Nilsson vid ratten (som även kör det Skånska dansbandet Perikles buss) de 6 milen till Holbaek. Vid Roskilde passerade vi Roskildefestivalsområdet som pågick När vi kom fram till Hotel Sidesporet vid hamnen i Holbaek visade det sig att köket ställde upp och vi kunde äta där, vilket flertalet gjorde. Maten smakade bra och därmed var dag 1 över.

Lördag morgon vaknar vi upp i ett soligt Holbaek, där förberedelserna pågår för fullt inför Tourens passage efter lunch. Vi äter en god frukost och vid 8,30 rullar vi mot Roskilde.

I Roskilde parkerar bussen intill ett psykiatriskt sjukhusområde på höjden ovanför hamnen med det välkända Vikingamuseet. 10 minuters promenad från bussen och vi är mitt i smeten vid startområdet. Här vandrar vi runt och ser cyklister, den imponerande reklamkaravanen, som år 2007 var 20 km lång med 200 fordon. Vissa fordon var bara dekorerade, medan vissa var ”hemmabyggda farkoster” som gav imponerande PR.

Dagens vackra väder inbjöd till en och annan Carlsberg. När starten drog igång var även Kronprins Frederik av Danmark synlig. Direkt när startskotten gått av, promenerade alla GCVare tillbaka till bussen. Nu rullade bussen iväg ut på banan mot en ort vid namn Grevinge ca 50 km från Roskilde. Vi passerade många danska flaggor, på en plats hade ett skylift företag hissat upp alla sina skylifts med folk och flaggor (modell riktigt stora). Längs vägarna fanns stora skyltar uppsatta för att informera trafikanter om stängda vägar.

Väl framme i Grevinge, parkerade vi bussen ca 50 m från banan och alla fanns ute på plats för att se cyklisterna. Det var väldigt mycket folk på bygatan där Touren drog fram. När väl cyklisterna passerat gick vi ombord på Resteamets buss igen och nu styrde bussförare Jonas vidare till en ort vid namn Fårevejle Kirkeby som också ligger 50 km från Roskilde, men 15 km från Grevinge. Pga avspärrade vägar fick vi köra hela 40 km dit. Här var det ännu mera åskådare och vi hann precis se cyklisterna passera etappens 90 km:s passage efter att de passerat ett backigt parti av dagens etapp. Våra ursprungliga planer på att se målgången i Nyborg grusades när det blev känt att Stora Bältbron skulle stängas för all trafik i hela 6 timmar i båda riktningar!

Då satsade vi på Kalundborg i stället, men det visade sig nära inpå resan att hela Kalundborg var avspärrat ca 11,00-16,00, så det gick inte att ta sig dit med något motorfordon. Väl efter Fårevejle Kirkeby var alla nöjda och vi satte kurs mot Helsingör, nöjda, glada, trötta med historiska minnen.

En viss Jonas Vingegaard från Danmark som blev 7:a på etapp 1 i Köpenhamn, vann etapp 11 och gick då upp i ledningen sammanlagt inför etapp 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, och slutligen inför sista etappen nr 21……………och som ni vet så tog han hem slutsegern & bergspriset. Måste ju vara extra roligt när loppet startade i Danmark, vilket märktes när Jonas kom hem till Rådhusplatsen för att firas!

Senaste kommentarer

24.06 | 18:31

Fina minnen, vad kul vi hade och har fortfarande 💪

26.05 | 09:05

Stort grattis Kaj, Du är värd många kramar och stor omtanke, önskar I...

24.05 | 15:21

Grattis på födelsedagen!

24.05 | 14:04

Grattis Kaj ha en trevlig dag, vet hur det er at bli 80 en herlig ålder.