KURT ”KATTEN” GEISLER

Har ni något trevligt minne att dela med er om Kurt?

Skicka gärna e-post till mig så för jag in detta på hemsidan efter hand.

jorgen.vik@comhem.se

Söndagen den 11 augusti 2019 firade

Kurt ”Katten” Geisler sin 80-årsdag

Kurt växte upp i danska Kollund ca 3 km från Kruså-gränsen mot Tyska staden Flensburg. I Kollund har man blott 1½ km till Tyskland över Flensburger Förde, som innan EU trafikerades livligt av småbåtar typ Sundsbussarna som hade taxfree-försäljning. Kurt har berättat många historier genom åren och en var att man på vintern åkte skridsko på fjorden och jag vill minnas att han berättade att man åkte över till Tyskland på skridsko!

CK Fix var under många år och tävlade i Bov och Sönderborg, som hade tävlingar efter den svenska säsongens avslut och då bodde vi många gånger på Graensehjemmet (vandrarhem) i Kollund. Kurt har berättat att 1992 öppnade Fleggaard-familjen det exklusiva Hotel & Restaurang Fakkelgaarden efter renovering av Graensehjemmet. Lät Fleggaard bekant? Det är ju gränshandelsbutiker som även äger Calle-butikerna.

Kurt var utbildad murare, med specialitet inom eldfast murning, då han kom till Sverige 1960. Under en period var han faktiskt i Tunisien och murade eldfast och GCV-kompisen Rolf Nilssons hus i Höganäs fick murat fasaderna av Kurt en gång i tiden.

Hamnkrogen i Viken drev Kurt och hans dåvarande fru under 70-talet och parets 2 söner föddes. Patrick 1971 och Paul 1976. Kurt firade sin 40-årsdag med en fest på Hamnkrogen.

I slutet av 70-talet tränade Kurt mycket tillsammans med bl.a. Rolf Nilsson. Tillsammans startade de en cykelsektion inom IS Kullen i Mölle. De tävlade en del för klubben innan cykelsektionen lades ner efter ca 2½ år. Sedan anslöt man sig till CK Fix runt 1980 och det var då undertecknad började träffa Kurt och jag har faktiskt ett svagt minne om vurpan i Västervik som stod skrivit på GCV när Rolf Nilsson firade.

Så här lyder en berättelse från Kurt: ”Under en cykeltävling i Västervik vurpade jag och ådrog mig svåra skador och fick därför ligga kvar på sjukhus en vecka, vilket jag tyckte var långtråkigt – jag ville hem! Gissa vem som kom och hämtade mig i bil, jo min träningskompis Rolf!  Väl hemma kom han bärandes på en testcykel och ropade: ”Kurt, nu får du fanimej börja träna!””

Kurt var kompis med framlidna Formel 1 föraren Gunnar Nilsson, de körde mycket gokart ihop i yngre år. Under många år bodde Kurt i Viken i Gunnars fd hus på Täppevägen.

Restaurang Teaterkatten vid Helsingborgs Stadsteater drev Kurt under 80-talet och stället blev otroligt känd för sin plankstek. Undertecknad levererade ofta landgångs-/toastbröd till Teaterkatten på hemväg från arbetet som Kurt beställde på förmiddagen – ibland blev det en överbliven dagens.

Kurt och Ingvar Bengtsson planerade Träningsläger-resa till Porec på Istrahalvön i forna Jugoslavien för CK Fix och Klubben Cyklisten i Malmö som genomfördes under våren 1982. Yugotours AB hette resebolaget och vi flög med Aviogenex från Sturup till Ljubliana. Detta var min första flygresa och det blev ett minne. Det visade sig att vårt plan var överbokat och alla cyklarna inte fick plats. Och det blev Kurt och jag som blev lovade plats på ett senare plan från Stockholm, som skulle gå ner och plocka upp oss och resterande cyklar. Planet kom senare på kvällen och då fanns det 78 berusade fotbollsspelare ombord och 2 lediga platser till oss. Det visade sig dock att alla cyklar inte kunde komma med varpå Kurt höjde rösten och sa ”cyklarna SKA MED annars lyfter inte planet!” Jag minns prat om skadestånd för att ”vi” höll kvar planet. Men till slut fick vi med cyklarna då man utnyttjade en av toaletterna för att förvara cyklarna där. Nåja, väl iväg så visade det sig att vi skulle landa i Split ca 60 mil söder om Porec. Jag minns än idag när vi landade vid 2-3 tiden på natten och en del av fotbollsspelarna med hög promillehalt åkte runt bland väskorna på bagagebandet. Vi skulle få en hyrbil att köra på ”autobahn” till Porec, men även här höjde Kurt rösten igen och gjorde klart för de inblandade att vi skulle ha en chaufför som körde och det fick vi också. Det blev en skåpbil lastad med drivmedelsdunkar och cyklar där bak tillsammans med en av oss. Vi turades om att sitta i passagerasätet. Vi kom fram till hotell Delfin ca 1 dygn efter de övriga! Och någon autobahn blev det inte utan slingriga vägar utmed kusten, som i Nordnorge.

Det var ett trevligt läger och det upprepades 1983, då också med Nybro CK och Tranemo IF. Vi flög nu med JAT (Jugoslovenski  AeroTransport) och vi flög från Köpenhamn via Belgrad till Pula nära Porec.

Det omtalade gruppfotot på CK Fix cyklisterna utanför Restaurang Teaterkatten togs 1982.

Vid 80-talets slut lämnade Kurt ”Katten” och tog en kort sväng till Norge som murare. Ca 1990 byggde Kurt upp en Pizzeria i Viken bakom Bröderna Eklunds Esso/Statoilmack i deras fd bostad. Efter ca 2 år såldes pizzerian.

Sonen Patrick började tävla i PB klassen 1983 och körde fram till och med 1 år i Senior/Elit klassen. Patrick var även med som funktionär på Postgirot Open några år. Den andra sonen Paul vill jag minnas provade på lite cykel och det blev inte så långvarigt.

Genom sin cykelkarriär har Kurt deltagit i mängder av både motionslopp och tävlingar, såsom bl a Vätternrundan, SM och Veteran VM i Österrike, för att nämna några.  Kurt tränade alltid hårt inför Veteran VM i Österrike och 1989 nådde Kurt en 12:e plats på VM som 50-åring!

1983 inträffade på Frostavalls-tävlingen vid Höör en större vurpa, där tidningsrubrikerna löd: Cyklister i massvurpa, Ambulanser och helikopter till Frostavallen, Kaos i Frostavallen 14 cyklister störtade. Om jag minns rätt var detta det år när Kurt vurpade där och blödde kraftigt i örat minns jag och Kurt blev inlagd i Lund. Undertecknad fick köra Kurts Citroen hem till Viken, en upplevelse i sig! Som vi alla vet så repade sig Kurt och kom tillbaka.

Ett annat minne är också att Kurt köpte den gröna Fix VW-bussen av årgång -74 när Fix sålde den.  Numera kör Kurt även en klassisk Honda motorcykel ibland. Sommarhuset utanför Gilleleje blev för ca 25 år sedan den fasta bostaden för Kurt och hans Merete. Under alla år har Kurt byggt till, renoverat, isolerat och förändrat sommarhuset till en numera gemytlig villa.

Jag och Kerstin brukar hälsa på hos Kurt och Merete norr om Gilleleje 1-2 gånger /år. Alltid lika trevligt, ibland med bil och ibland på cykel. Vi blir då bjudna på hustrun Meretes dejligt hjemmelavet delikatesser.

Tänk vad tiden går, att det redan gått 5 år sedan din 75-årsdag…

Vid pennan
Peter Folkeson, eller som Kurt kallar mig – Toffel!

Senaste kommentarer

24.06 | 18:31

Fina minnen, vad kul vi hade och har fortfarande 💪

26.05 | 09:05

Stort grattis Kaj, Du är värd många kramar och stor omtanke, önskar I...

24.05 | 15:21

Grattis på födelsedagen!

24.05 | 14:04

Grattis Kaj ha en trevlig dag, vet hur det er at bli 80 en herlig ålder.