BUSSRESA PÅ SJÄLLAND

LÖRDAGEN DEN 25:e AUGUSTI 2018

________________________________________________

Skrivet av Kerstin Folkeson, den 17:e september, 2018

Vi var inte ett så stort gäng som följde med på denna resa, tjugo personer och av den anledningen ordnade festkommittén med en mindre buss. Men som Berne sa: Finns det hjärterum så finns det stjärterum! Bussen kom från Klippan Buss och med dagen till ära med en dansk chaufför.

Icke desto mindre så var det ett glatt gäng som gav sig iväg, vi lyckades komma med en tidigare färja och gav oss iväg över sundet.

Vår första dryckes-bensträckare tog vi utanför Fredensborg som ligger mycket vackert vid Esrum sjö. Därefter gick färden vidare till Hilleröd. I Hilleröd kunde vi välja på att besöka slottet Fredriksborg eller att gå på stan. Eller både och för det hann vi med visade det sig. Hilleröd erbjuder ett brett utbud på affärer.

Vid Vaerlöse i natursköna bokskogen stannade vi på Skovlyst bryggeri och intog en god lunch som avnjöts tillsammans med Gråsugge-öl och Havtorn-snaps. Möjlighet fanns att köpa bryggeriets öl med hem.

Turen gick vidare mot Ringsted. Vi passerade Toms chokladfabrik, Ballerup Superarena dit GCV brukar ordna resor till 6 dagars löbet, och tog sedan en bensträckare på Karlslunde rastplats.

På Ringsted Outlet fick den som ville möjlighet att handla diverse märkeskläder (och undertecknad fyndade ett par skor för 180 spänn). Det fanns också möjlighet till att sitta på fik och prata en stund vilket somliga valde.

När det var dags för avfärd öppnade sig himlen sig och det var slut på det fina väder vi haft. Dessvärre höll regnet i sig även när vi kom fram till 40 års jubilerande spårvagnsmuseet.

Spårvagnsmuseet i Skjoldnaesholm kom vi fram till genom att åka smalspårig spårvagn! Sen åkte vi även turer inne på området med omgivning. En spårvagn var inredd som café, det stod ute i skogen och där serverades äkta Sporvejsbajer! Sen vandrade vi runt och tittade på bussar och spårvagnar, det fanns över 100 fordon från olika tidsepoker. Dubbeldäckare fanns såväl som buss och som spårvagn. Den äldsta spårvagnen vi såg var från 1872. Det fanns även Häst-spårvagn som var i drift under perioden 1835–1915. Dessutom fanns en spårvagn som gått till Limhamn utanför Malmö.

Dessvärre begränsade det dåliga vädret men utan tvekan är denna plats värd att besöka igen! Det är Danmarks längsta museum och det var ett mycket spännande besök.

Förmiddagens lotteriförsäljning ledde till vinstutdelning på hemresan och vinsterna som Peter ombesörjt fördelades förhållandevis jämt.

Bengt Lindh höll tal på hemvägen och det han sa kan upprepas här – Vi tackar Berne och Peter för en väl planerad och genomförd utflykt!

Länkar

Inbjudan

Senaste kommentarer

24.06 | 18:31

Fina minnen, vad kul vi hade och har fortfarande 💪

26.05 | 09:05

Stort grattis Kaj, Du är värd många kramar och stor omtanke, önskar I...

24.05 | 15:21

Grattis på födelsedagen!

24.05 | 14:04

Grattis Kaj ha en trevlig dag, vet hur det er at bli 80 en herlig ålder.