Fixledaren Lennart Hansson lyckades, trots att det var annandag pingst, få tag på en reparatör, som ansågs kompetent och var villig åtgärda felet. Vi, som
deltagit i tävlingarna, fick hjälp av tävlingsarrangören, Norrköpings Cykel-klubb, att utan extra kostnad behålla rummet ytterligare en natt om det nu blev så att bussen inte skulle bli körklar.
Mitt i natten var bussen klar och vi gjorde oss beredda åka hem, felet med växellådan var åtgärdat. När Lennart Hansson lade in backen, då
gick bussen framåt, reparatören hade på något sätt vänt växellådan. Tystnaden var total och det här var på sena natten och reparatören var inte beredd, att på nytt ge sig i lag med växellådan.
Vi fick vänta till märkesverkstaden var beredda att hjälpa oss.
Vi som skulle arbeta dagen efter fick ringa hem och berätta vad som hänt. Det fanns inte många
kronor kvar i plånböckerna, jag minns att jag köpte ost och knäckebröd för mina sista kronor, ledaren Lennart Hansson och cyklisten Lennart Nilsson från Ekeby gick till en frisör och blev rakade.
Cyklisten Ewert Mårtensson cyklade de 45 milen hem till Helsingborg, för att nästa dag kunna vara på varvet, där han arbetade som svetsare.
Cyklisterna Rolf Persson från Perstorp och Bengt Lindh från Helsingborg liftade hem. Övriga stannade kvar till bussen blev reparerad.